Detail Karya Ilmiah

  • EVALUASI KESESUAIAN PARAMETER FISIKA PERAIRAN DALAM RENCANA PEMBANGUNAN PELABUHAN PETI KEMAS STUDI KASUS KECAMATAN KLAMPIS KABUPATEN BANGKALAN
    Penulis : Adi Tri Cahyono
    Dosen Pembimbing I : Dr. H. Agus Romadhon, S.P., M.Si
    Dosen Pembimbing II :
    Abstraksi

    Kabupaten Bangkalan memiliki potensi yang cukup besar untuk dikembangkan terutama kegiatan ekspor impor dan transportasi laut, maka dibutuhkan sebuah pelabuhan peti kemas yang nantinya bisa menunjang kegiatan perekonomian, perdagangan, dan jasa. Pembangunan pelabuhan peti kemas Tanjung Bulupandan di tujukan sebagai pengembangan pelabuhan tanjung perak. Dalam hal ini diperlukan kajian oseanografi dalam evaluasi pembangunan pelabuhan tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kondisi existing dan kesesuaian parameter fisika beserta arahan pengembangan pembangunan pelabuhan peti kemas kedepannya. Berdasarkan pengukuran parameter fisika, kondisi existing perairan masih memenuhi standart baku mutu. Kesesuaian pembangunan pelabuhan peti kemas dikategorikan pada kelas sangat sesuai berdasarkan hasil perhitungan dibandingkan dengan matrik kesesuaiannya. Berdasarkan dari pengolahan data didapatkan hasil kecepaatan arus (0,037-0,098 m/s), tinggi gelombang (0,072 m), tunggang pasang surut (1,61 m) tergolong sesuai untuk pelabuhan, namun kedalaman relatif (<5,5m) sesuai bersyarat. Untuk evaluasi arahan prioritas pengembangan dalam pembangunan pelabuhan peti kemas ini yaitu kondisi oseangrafi (0, 484), rencana zonasi wilayah pesisir (0,242), kebijakan daerah (0,152), aspirasi masyarakat (0,123) berdasarkan pengolahan data di Expert Choice 11. Kata kunci : Kesesuaian, Pelabuhan Peti Kemas, AHP

    Abstraction

    Bangkalan have considerable potential to be developed mainly import-export activities and maritime transport, we need a container port, which in turn support economic activity, trade, and services. Construction of a container port Tanjung Bulupandan addressed as a silver cape port development. In this case is necessary to study oceanography in the evaluation of the port development. The purpose of this study was to determine the existing condition and suitability of physical parameters along the direction of the development of the construction of a container port in the future. Based on the measurement of physical parameters, the existing condition of the waters still meet the standard quality standard. Suitability of the container port construction is categorized in classes is appropriate based on the calculation compared to the compliance matrix. Based on the results obtained from the data processing current speed (0.037 to 0.098 m / s), the wave height (0,072 m), tidal basin (1.61 m) classified according to the port, but the relative depth (<5,5m) as conditional. For the evaluation of the priority direction of development in the construction of a container port is a condition oceanography (0, 484), a zoning plan coastal region (0,242), regional policy (0.152), the aspirations of the people (0.123) based on the processing of data in Expert Choice but the relative depth (<5,5m) as conditional. For the evaluation of the priority direction of development in the construction of a container port is a condition oceanography (0, 484), a zoning plan coastal region (0,242), regional policy (0.152), the aspirations of the people (0.123) based on the processing of data in Expert Choice 11. Keywords : Suitability, Container Port, AHP

Detail Jurnal