Detail Karya Ilmiah
-
Pengembangan Media Rumah Profesi Pada Pembelajaran Kurikulum 2013 Tema 4 Berbagai Pekerjaan Kelas Iv SDN Pangeranan 4 BangkalanPenulis : Malikil MaksusDosen Pembimbing I : Priyono Tri Febriyanto, S.Sos., M.SiDosen Pembimbing II :Andika Adinanda Siswoyo, M.PdAbstraksi
ABSTRAK Pengembangan media rumah profesi dilatarbelakangi karena tidak tersedianya media pembelajaran yang kreatif dan inovatif untuk pembelajaran kurikulum 2013 kelas IV SDN Pangeranan 4 Bangkalan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan media rumah profesi yang valid, menarik bagi siswa, dapat diterapkan dan efektif dalam kegiatan pembelajaran. Prosedur pengembangan mengikuti prosedur dari Borg & Gall yang diadaptasi oleh Sugiyono. Prosedur ini terdiri dari 10 tahapan 1) potensi dan masalah, 2) pengumpulan data, 3) desain produk, 4) validasi desain, 5) revisi desain, 6) uji coba produk, 7) revisi produk, 8) uji coba pemakaian, 9) revisi produk, 10) produksi masal. Hasil uji coba kevalidan diperoleh dari ahli media, ahli materi, dan ahli desain pembelajaran sebesar 85,5%. Keterterapan media dilihat dari observasi aktivitas guru sebesar 95%, observasi aktivitas siswa sebesar 84,7%. Keefektifan media dari hasil belajar siswa sebesar 93,3% siswa tuntas. Hasil kemenarikan media dalam uji coba pemakaian sebesar 92,3%. Hasil menunjukkan bahwa Media rumah profesi sangat valid, sangat dapat diterapkan, sangat efektif dan sangat menarik dalam kegiatan pembelajaran. Kata Kunci: Rumah Profesi, Berbagai Pekerjaan, Kurikulum 2013
AbstractionMaksus, Malikil. 2019. The Development of Profession Home Media, Learning of Curriculum 2013; Some Workings of Forth Year Students of Pangeranan 4 Bangkalan. The Education of Elementary Teacher Training Study Program. Education Faculty. The Trunojoyo of Madura University. Advisor I: Priyono Tri Febrianto,S.Sos.,M.Si. Advisor II: Andika Adinanda Siswoyo,S.Pd.,M.Pd. ABSTRACT The Development of Profession Home Media is as a background of no available learning media which is creative and innovative for learning of curriculum 2013 the fourth year students Elementary School of Pangeranan 4 Bangkalan. The aims of this study are for developing the validity profession home media, making the students’ interest, can be applied and effectiveness in learning activities. The procedure of developing follows the procedure from Borg & Gall, adapted by Sugiyono. This procedure contains ten steps; 1) Potential and Problem 2) Collecting Data 3) Product Designing 4) Designing Validity 5) Designing Revision 6) Product Trial Test 7) Product Revision 8) Usage Trial Test 9) Product Revision 10) Mass Production. The Validity of the trial test result is got from the media scientist, material scientist, and learning designing scientist 85,5 %. The applied of media application from the teacher activity observation is 95 %. The students’ activity observation is 84,7%. The effectiveness of learning by using media the students’ achievement is 93,3% student’s complete. The interest to the media in usage trial test is 92,3 %. The student’s master learning shows that the profession home media is so valid, very applicable, very effectiveness and very interesting in doing this learning activity process. Keyword: Development, Profession Home, Some Workings, Curriculum 2013