Detail Karya Ilmiah

  • Perancangan user experience dan levelling pada game heroes of surabaya
    Penulis : Benedictus Manggala
    Dosen Pembimbing I : Cucun Very Angkoso, S.T., M.T.
    Dosen Pembimbing II :Yonathan Ferry Hendrawan, S.T,. MIT.
    Abstraksi

    Varian game yang ada saat ini memiliki User Experience dan desain Levelling yang menarik sehingga menjadi ciri tersendiri dalam sebuah game. Rancangan User Experiene pada sebuah game memiliki hasil yang maksimal apabila memakai perangkat smartphone Android yang memiliki banyak pengguna. Perlu adanya sebuah riset mengenai kepuasan pengguna agar menjadi indikator seberapa pantas sebuah produk game bisa masuk ke pasaran. Target pasaran adalah jenis Game Action-Platformer. Jenis game tersebut cocok dengan tema sejarah kemerdekaan Indonesia. Tugas akhir ini berisi User Experience dan Levelling dalam game Action-Platformer Heroes of Surabaya. Completionism, Extended play time, Curiousity, Collection, Simplicity, Tempting challenge, dan Integrated theme adalah jenis-jenis User Experience dalam game ini. Teori User Experience juga dipakai dalam survei, seperti attention, importance, arousal, impressed, challenge, dan enjoy. Hasil yang didapat dari survei terhadap 20 orang adalah nilai pengalaman pengguna yang tinggi yaitu sebesar 351 dengan skala Likert. Ditemukan juga 3 pernyataan yang tidak valid dan 5 pernyataan yang tidak reliabel dalam kuisioner. Hasil akhir dari penelitian adalah kuisioner User Experience yang telah dibuat sudah cukup memadai dengan nilai cronbach alpha 0,773 dan banyak dari responden merasa bersemangat dan aktif ketika bermain berdasarkan nilai rata-rata arousal yang lebih tinggi dari indikator lain yaitu sebesar 5,35.

    Abstraction

    Variants of games that exist today have the User Experience and attractive Levelling Design so that it becomes a distinctive feature in a game. User Experiene design in a game has the maximum results when using the Android smartphone devices that have a lot of users. The need for study on user satisfaction to be an indicator of how appropriate a gaming products can enter the market. The target market is the type of Action-Platformer game. The kind of that game type fits the theme of the history of the independence of Indonesia. This final project provides User Experience and Levelling in Action-Platformer game "Heroes of Surabaya". Completionism, Extended play time, Curiousity, Collection, Simplicity, Tempting challenge, and Integrated theme are the types of User Experience used in this game. User Experience theory is also used in the survey, such as attention, importance, arousal, impressed, challenge, and enjoy. The results from survey of 20 people was a high user experience value that is equal to 351 with Likert scale. It was also found that 3 statements are not valid and 5 statements are not reliable in the questionnaire. The end result of the study was a User Experience questionnaire that has been made is sufficient with a Cronbach alpha value of 0.773 and a lot of respondents felt excited and active when playing is based on the average value of arousal equal to 5.35 that is highest than any others indicator. Keywords: Action-Platformer game, User Experience, Levelling, Android, History

Detail Jurnal